En overraskende, folklore-inspireret leg, der handler om nysgerrighed og kommunikation.
Inspireret af en 50 år gammel artikel i British UFO Research Associations journal, som handlede om to børns møde med et rumvæsen, eller måske et spøgelse, som internettet nu kalder Sam, the Sandown Clown, har vi skabt de to mystiske gæster, som dukker uventet op og deler missioner ud til de nysgerrige.
De mystiske gæster leger med grænselandet mellem det ukendte og virkeligheden. De er en smule uhyggelige og det kræver lidt mod at nærme sig dem.
Idéen bag De Mystiske Gæster er, at nysgerrighed skal betale sig, at det ukendte skal undersøges og at et grænseland er en mulighed for nye oplevelser.
De Mystiske Gæster er delvist et kunstnerisk forskningsprojekt, der undersøger hvordan modig og besværlig leg kan involvere deltagerne.
Vi søgte oprindeligt støtte hos en Covid-19 pulje under Aarhus Kommune til at udvikle projektet, tilbage under pandemien, men fik afslag, så vi blev nødt til at udvikle det over tid og i revnerne mellem andre projekter.
I 2024 præsenterede vi det på Maker Faire Aarhus hvor De Mystiske Gæster modtog prisen for Bedste Hack.
Projektet vil udvikle sig over tid, afhængigt af, hvor Gæsterne dukker op.
De fik deres debut på et bibliotek, og deres kommunikation og interaktioner med folk er udviklet med tanke på bibliotekets muligheder, hvis De Mystiske Gæster skal besøge et andet sted, som en festival, udstilling eller noget andet, vil vi tilføje nye måder at interagere på.
Send os en mail eller ring på 2674 0242 hvis du vil have besøg af De Mystiske Gæster